Monika | 29.5.2013 | Počet hlasů: 1 | Průměrné hodnocení: 5

Kompenzační cvičení a posilování - dolní zkřížený syndrom

V prvním díle našeho povídáním o přetěžování páteře a vadném držení těla jsem slíbila podívat se podrobněji na další oblast. Tentokrát se zaměříme na oblast beder a pánve. Problém nadměrně prohnuté páteře v bedrech postihuje opět většinu populace, ať už se jedná o zarytého nesportovce či sportovce tělem i duší. „Dolní zkřížený syndrom“ – jak bývá tento problém často nazýván, je opět poměrně dobře patrný na první pohled. Nápadné prohnutí bederní páteře mívá za následek vyvalení břicha, rozbíhání špiček od sebe při stoji a chůzi a v konečném důsledku časté bolesti zad. Pokud již stojíte před zrcadlem, zatahujete břicho, rovnáte špičky a s bolestivou grimasou se držíte za bedra, jste v tom taky a je nejvyšší čas začít pro sebe něco dělat.

Jaká jsou rizika? Když pomineme nepříjemné bolesti zad, které často velmi omezují v pohybu, tak také stálé přetěžování již tak dost přetížené bederní páteře může vést ke zranění (např. vyhřeznutí meziobratlové ploténky).
Jaké jsou nejčastější příčiny? U nesportovců je to nečinnost vedoucí na jedné straně ke zkrácení, na straně druhé k ochabování svalů. U sportovců je to především zatěžování (tedy zkracování) svalových partií, které už sami o sobě mají tendenci se zkracovat (hyperextenze, zvedání nohou vleže či ve visu), nevyváženost aktivity jednotlivých částí těla v tréninku (cvičím jen záda, jen ruce…), nedostatečný nebo nulový strečink a zejména absence tréninku svalů hlubokých vrstev.

Jaké jsou důsledky? Svalem s tendencí ke zkracování je sval bedrokyčlostehenní, čtyřhranný sval bederní a celá bederní oblast. Tím je způsobeno prohnutí v bedrech a vystrčený zadek. Svaly ochabující, které nejvíce ovlivňují vadné držení, jsou svaly břišní a hýžďové svalstvo – tedy vyvalené břicho posouvající těžiště dopředu a nutící k vyrovnávání tedy znovu k prohýbání beder. Nedostatečný tonus ochablých hýždí toto prohnutí samozřejmě umožní.
Co s tím? Nejjednodušší prevencí je opět správné držení těla a to jak při běžných činnostech, tak při cvičení. Kvalitní strečink, kterým protáhnu zkrácené svaly a samozřejmě posilování břišních a hýžďových svalů vhodnými cviky. Slovem vhodnými je myšleno takové, u kterých nebudou přetěžována bedra (pozor na sklapovačky), a které budou technicky provedeny maximálně správně.

Pokud chcete mít jistotu, že cviky provádíte správně, je nejlepší cvičit pod dohledem instruktora, proto doporučuji 

www.aktivnisport.cz/sportovni-lezeni/kompenzacni-cviceni-a-posilovani.html




Na závěr snad jen malé shrnutí a doporučení:

  • Pokud vás bolí záda, není to normální

  • Mějte stále na paměti správné držení těla

  • Trénink začínejte aktivací svalů hlubokých vrstev (dechová cvičení, balanční podložky…)

  • Při posilování volte cviky šetrnější k zádům a dbejte na jejich správné provedení

  • Nezapomínejte na dostatečný strečink


Monika | 29.5.2013 | Počet hlasů: 1 | Průměrné hodnocení: 5


Emil
29.5.13 19:15

Bolest šroubu

Již delší dobu mě pobolívá titanový šroub na L 1 vlevo dole.Překvapivě šroub na L 1
vpravo dole a oba šrouby na TH 12 nahoře bývají většinou rozbouřené daleko méně. Přitom
snaha o rovné držení páteře na bolest zlořečeného šroubu nemá žádný vliv.Domnívám
se,že za to může moje skolióza v kombinaci s lordózou a kyfózou.
Usak
30.5.13 03:27

Re: Bolest šroubu

TY bud rad ze JSI.
Monika
30.5.13 08:48

Re: Bolest šroubu

Na srovnání tebe bych potřebovala majzlík a kladívko, ale můžeme to zkusit...
Patrik
30.5.13 09:04

Re: Bolest šroubu

Já mám obavy Emile,že máš trochu smůlu.Máš parametry vyběhlýho Mustangu a stále ještě
nesplnuješ podmínky zánovního veterána. Na tyhle závady ve tvém případě stačí klasickej
motorovej olej do zad a X...dvanáctek do toho zbytku aparátu živočišného původu...
tyčinka
30.5.13 20:55

Re: Bolest šroubu

Emilko,pamatuješ u nás na rehabilitaci???To už je nějakej pátek.Si náhodou borec,jak si se z
toho vylízal:-).U tebe musíš taky pomyslet na tvoje nohy - jako klenba,kotníky a tak...od toho
tě taky můžou ty záda zlobit...no to víš lepší už to nebude,ale hlavě,že je,no ne??

Náhodné foto:



Myšlenka dne
"Pilu na Ytong a čistý tělesný otvory s sebou."
Azbest zve na závody do ČB

Nejnovější
komentáře:

: HGQfq5bCg8 :
: tmg0rWBUPa :
: Like :
: Like :
: Budějovický Babofky :

Spolujízda:

: :
: :
: :
: :
: :

Vzkazy:

: Osmej - nalez :
: Mikina na Nultym :
: Labák :
: vázání Fritschi Diam :
: Scarpa Spirit 3 :




: bb @ budlez.cz :

: INFO :

Copyright © 2004 BB