BB | 21.2.2014 | Počet hlasů: 1 | Průměrné hodnocení: 5

Funkční trénink - Kettlebells

Lezci chtějí hlavně lézt. K lezení je potřeba síly. Slyším všude spoustu (ne)smyslů plných doporučení o posilování, ale stále tvrdím, že Ideální a nejlepší trénink síly na lezení je lezení samotné a speciálně bouldering. Čas od času ale někteří dojdou do stádia, kdy je potřeba ještě větší síly a začnou uvažovat o posilovně, nebo hledat jinou cestu k rozvoji síly.
V posilovně se dostáváme k velikému dilematu - chceme sílu, ale nárůst svalové hmoty (a následně hmotnosti), se kterým je tento trénink často spojen je pro nás nepřijatelný. Ideální odpovědí na tento problém je právě funkční trénink a všechny jeho pomůcky a možnosti.
Co je to funkční trénink? (FT)


Definice FT: Trénink, do něhož zapojíme najednou co největší množství svalových skupin s co největším napodobením běžných denních aktivit cvičence.


FT je velmi individuální záležitostí – každý z nás potřebuje něco jiného – něco jiného potřebuje výkonnostní lezec, něco jiného hobík a něco úplně jiného basketbalista.
Nicméně tím že FT vyhází ze 6ti základních pohybů provozovaných ve všech 3 základních rovinách, můžou i tito zcela rozdílní sportovci cvičit velmi podobně, každý s důrazem na své cíle. – Lezec se bude soustředit např. na fixy, tahy a maximální sílu po co nejdelší dobu , zatímco basketbalista na Cardio, výbušnost a dost pravděpodobně bude preferovat i dolní polovinu těla..


- Základní pohyby FT

Dřep, tah, tlak, předklon, výpad, rotace


- Základní roviny

Předo zadní(Sagitální) –flexe a extenze, Rotační, Frontální – abdukce a addukce


Nyní vzpomeňme na posilovnu a cvičení – většinou zvedáme činku - Bechpress – jen jeden směr – sagitální rovina, Biceps – stále stejné.. A položme dotaz – kdy při lezení provádíme pohyb izolovaně pouze v této jedné rovině? Kolikrát se nám stane, že zabírá pouze Biceps a rameno ani trup už ne?

Absolutně netvrdím, že klasická posilovna je špatná (naopak) jen chci říci, že chceme li býti v našem tréninku síly co nejefektivnější, je třeba trénovat pohybem co nejbližším realitě.


A nyní si představme Kettlebell

Kettlebell je železná koule, na jedné straně zploštělá (aby stála) a na druhé straně opatřená rukojetí. koule mají různé hmotnosti standardně se pro trénink používá 8, 12, 16 a 20kg. Kettlebelly jsou ale i ve váhách přez 50kg..



Není to žádná novinka, jen na nějakou dobu ustoupila do pozadí zájmu. Pravděpodobně vznikla v Rusku již před několika sty lety.
Je nutné si říci, že Kettlebells nejsou činky. Necvičí se s nimi jako s činkama a ani opačně je nelze činkou nahradit. Jeden z hlavních rozdílů je posunutí úchopu mimo těžiště závaží. To primárně předurčuje kettlbell pro balistické a švihové cvičení s využitím síly celého těla.
Při cvičení je nutno používat ve velké míře i stabilizační svaly a dochází také k vítanému vylepšení pohybové koordinace.


Pro super seznámení s Kettlebells koukněte na video školy Strong First Pavla Tsacoulina – nového znovu objevitele a propagátora Kettlebells.


 

Otevírat téma objemového silového tréninku před lezci v únoru, je malinko OT. Ale TRX jsme si představili už na podzim tak toto berte jen jako rozšiřující info. o dalších zajímavých a efektivních možnostech rozvoje síly, pohyblivosti i vytrvalosti. 

Je také pravdou, že většina z nás touží po silnějších prstech a tak dost často namísto do posilovny míříme na Campus board. O vhodnosti a aktuálnosti toho speciálního izolovaného tréninku nechci nyní polemizovat. Faktem ale zůstává, že například cvičení s kettlebellem a i některé druhy cviků na TRX jednoznačně kvalitně posilují úchop.  


Kettlebells
jsme nyní zařadili i do našich tréninků, nejen že máme nové kettly, ale minulý týden jsem absolvoval školení trenérů Kettlebells Force ve 3DFitness a rozšířil tak náš zbraňový arsenál i na tento skvělý trénink.





A tak vedle tréninků TRX a BOSU které pravidelně pořádáme, budeme nyní cvičit i společné tréninky funkčního tréninku – Power Fit s využitím Kettlebells.
Na veškeré naše tréninky si lze On-line rezervovat místo nebo je možné domluvit individuální podmínky společného tréninku.






BB | 21.2.2014 | Počet hlasů: 1 | Průměrné hodnocení: 5


Vojtech
27.2.14 15:27

terminologie

Ahoj. Zajimalo by me, jaky je cesky nazev teto pomuzky. Cviceni zdar!
Bohdan
27.2.14 21:00

Re: terminologie

Ahoj, český název je Bulina

Náhodné foto:



Myšlenka dne
Ty vole,
tady už je skoro víc dětí než psů,
to je na pováženou..
Petr Budín o srazu na Sokolčí

Nejnovější
komentáře:

: HGQfq5bCg8 :
: tmg0rWBUPa :
: Like :
: Like :
: Budějovický Babofky :

Spolujízda:

: :
: :
: :
: :
: :

Vzkazy:

: Osmej - nalez :
: Mikina na Nultym :
: Labák :
: vázání Fritschi Diam :
: Scarpa Spirit 3 :




: bb @ budlez.cz :

: INFO :

Copyright © 2004 BB